سرویس و نگهداری قطعات آسانسور - نصب و آموزش آسانسور
پست-ویژه-تصویر

سرویس و نگهداری قطعات آسانسور

اهمیت پاراشوت در سرویس آسانسور و نگهداری آسانسور

 

پاراشوت یا همان ترمز اضطراری مکانیکی قسمتی است از قطعات آسانسور که توسط گاورنر آسانسور درمواقعی که سرعت آسانسور از حد مجاز تجاوز کند تحریک می شود.

پاراشوت عامل حیاتی در ایمنی آسانسور ایفا میکند . در این مقاله ما صرفا با اموری که سرویسکار در مواجهه با پاراشوت درگیر است می پردازیم .

تست مکرر پاراشوت بدلیل عوارض جانبی برای موتور و سیم بکسلها و سایرقطعات آسانسور در سرویس های ماهانه مقدور نبوده و معمولا فاصله های زمانی شش ماهه و سالانه بابت تست های عملکرد صحیح مجموعه پاراشوت و گاورنر در نظر گرفته می شود.

اما بازرسی دقیق پاراشوت جزو وظایف ماهانه سرویس آسانسور بوده و سرویس کار می بایست موارد ذیل را در رابطه با پاراشوت بررسی و اجرا نماید :

۱- فواصل فک های پاراشوت با ریل

۲- تراز بودن پاراشوت

۳- توازی پاراشوت

۴- بررسی اتصال و پیوستگی دو پاراشوت بهم

۵- اتصال صحیح پاراشوت به مجموعه گاورنر توسط سیم بکسل گاورنر

۶- آچارکشی پیچ و مهره های پاراشوت

۷ – تست سلامت فک های پاراشوت

 

خرابی های قطعات آسانسور ناشی از عدم تنظیم و یا خروج از تنظیم پاراشوت سبب پاراشوت بی مورد و گیر کردن آسانسور در حین حرکت که ناشی از ساییدگی فک های پاراشوت به ریلهای راهنمای آسانسور می باشد. این امر باعث وارد شدن ضربه ناگهانی به کابین آسانسور و ترس سرنشینان آسانسور و ساییدگی ریلهای راهنما و همچنین افزایش استهلاک قطعات آسانسور می باشد.

همچنین صدای ناهنجار ناشی از درگیری یکی از فک های پاراشوتها با ریل راهنما هنگام حرکت نیز تاثیر بسزایی بر افزایش مصرف انرژی و کاهش کیفیت حرکتی  و کیفیت روانی سرنشینان آسانسور دارد.

یکی از مهمترین عوامل موثر بر پاراشوت کفشکها می باشند. چنانچه کفشکهای راهنمای آسانسور تخریب یا از تنظیم خارج شوند متعاقبا پاراشوتها نیز از تنظیم خارج خواهند شد.

لذا حفظ نگهداری و سرویس کفشکها و آچارکشی منظم کفشکها تاثیر بسزایی در عملکرد صحیح پاراشوت خواهند داشت.

اکثر پاراشوتهای منصوبه یکطرفه بوده و تنها در جهت رو به پایین عمل می کند

بنابراین سرویسکار میداند جهت رهایی از وضعیت پاراشوت بوسیله حرکت رو به بالا میتوان آسانسور رو خلاص کرد

بدین ترتیب که یا با حرکتی دستی موتور روبه بالا , یا با پل کردن مدار سری استپ کابین که سوییچ پاراشوت نیز جزئی از آن است با حرکت رویزیون در جهت بالا میتوان از حالت پاراشوت خلاصی یافت

معمولا پس از پاراشوت قسمتی از ریل که درگیر بوده می بایست توسط سوهان ریل مخصوص صاف گردد تا در آینده پلیسه های ریل باعث تحریک بی مورد پاراشوت نشود.

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *